Czy jesteśmy na dobre drodze do całkowitej rezygnacji z gotówki?

Czy jesteśmy na dobre drodze do całkowitej rezygnacji z gotówki?

Upowszechnienie kont bankowych i silna ekspansja sektora bankowego, przyczyniły się do tego, że zaistniała konieczność szybkiego wybrania gotówki na bieżące potrzeby.  Udanie się do placówki bankowej nie zawsze było wygodnym rozwiązaniem. Stąd też, pojawienie się wielofunkcyjnych bankomatów, które pozwalały na wypłacenie określonej ilości środków pieniężnych. Czy współcześnie, w dobie transakcji bezgotówkowych, bankomaty są jednak jeszcze potrzebne?

Jak często korzysta się z bankomatu?

Korzystanie z możliwości wypłacenia gotówki przez bankomat ciągle jest na tyle popularne, aby nie rezygnować z ich funkcjonowania. Tym niemniej, nie pełnią one już tak istotnej roli jak kiedyś. Większość konsumentów zaczyna coraz mniejszą wagę przywiązywać do pieniędzy, które znajdują się w ich portfelu, a bardziej zaczynają dbać o to, ile środków mają do wykorzystania z pomocą swojej karty płatniczej. Operacje bezgotówkowe w sklepach czy w punktach handlowych i usługowych znakomicie wpisują się w obecną „modę” na upraszczanie zakupów. Większość klientów nie lubi czekać – jeżeli już decydują się coś kupić to wymagają oni, aby płatność była możliwa najszybsza i jak najmniej skomplikowana. Dostrzegają to sami sprzedawcy, dla których prostota rozliczeń jest czynnikiem, który pozwala na znaczne oszczędności finansowe i logistyczne.

Dlaczego klienci lubią szybkie płatności?

Terminale płatnicze wyposażone w system POS to już stały widok w niemal każdym sklepie. Konsumenci cenią sobie wszystkie zalety związane z ich używaniem. Dzięki nim, nie muszą nosić przy sobie żadnej gotówki, ani martwić się, że zabraknie „grosika”. Sprawę dodatkowo ułatwiają też nowoczesne płatności zbliżeniowe, których zastosowanie ograniczyło też konieczność potwierdzania transakcji za pomocą kodu PIN. Oczywiście, ograniczenie to dalej istnieje – kod PIN wymagany jest z reguły przy operacjach powyżej 50 zł. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że większość zakupów dokonywanych w ciągu dnia to zakupy na stosunkowo niskie kwoty, przeznaczane na artykuły najczęściej na artykuły pierwszej potrzeby. W takim przypadku, szybka płatność za pomocą karty płatniczej jest stosowana na szeroką skalę. Trzeba pamiętać, że płatności zbliżeniowe są możliwe tylko na takim systemie POS, który posiada odpowiednie oznaczenie graficzne.

Sporym przełomem może okazać się wprowadzenie transakcji z użyciem telefonu komórkowego. Jak to działa? Zazwyczaj wygląda to w taki sposób, że kupujący instaluje na swoim smartfonie specjalną aplikację dostarczaną przez bank. Po zainstalowaniu i zalogowaniu, aplikacja potwierdza dane oraz tożsamość klienta. Jeżeli uda się pomyślnie przejść przez wszystkie procedury, kupujący może już zacząć płacić zakupy wykorzystując swój telefon. Podobnie jak w przypadku karty płatniczej, wystarczy tylko zbliżyć urządzenie do terminalu płatniczego i poczekać na potwierdzenie rozliczenia transakcji. Dodatkowym udogodnieniem związanym z mobilnymi płatnościami jest to, że klient w dowolnej chwili może przeglądać całą historię operacji związanej z aplikacją. Pozwala to na łatwe i lepsze kontrolowanie wszystkich wydatków. Bardzo często zdarza się także, że wraz z aplikacją konsumenci otrzymują także pełny dostęp do swojego rachunku bankowego czy dodatkowe benefity w postaci rabatów lub zniżek na zakupy w określonym sklepie.

Stopniowe ograniczenie roli bankomatów z pewnością jest „na rękę” dla każdej zainteresowanej strony. Klienci otrzymują możliwość realizowania szybszych płatności, natomiast banki oraz sprzedawcy zyskują dzięki zwiększeniu przejrzystości i bezpieczeństwa operacji.

Dodaj komentarz